LÄRKLEKTION

Kvinnan bredvid mig var glad över att hon hann i tid. Hon hade stått på fel spår. Hon skulle till Sundsvall. Vart skulle jag? Hon hade en fin hibiscus i sin påse. Om jag var från Sundsvall? Vad jag jobbar med? Vad hade jag för utbildning? Hon tyckte att det var bra att jag läst natur, det är inte många flickor som gör det. Det är svårare att få bra betyg där än på andra program. Hon hade varit och hälsat på sin väninna i Stockholm. Jag kanske visste vem hon var, från Alnön. Hjördis Schymberg. En av Sveriges främsta operasångerskor. Hon hade ett album med urklipp från alla Sveriges dagstidningar. Vi kollade och läste de gamla maskinskriva texterna. Det är för synd att de gör om operorna idag. Det kommer någon ny regissör som måste imponera och skriva om. Kvinnan bredvid mig var proffessor i skogsbruk. Han hade en fin hibiscus i sin påse. Hon bor i Umeå där hon trivs bra. Umeå är visserligen plattare än Sundsvall men med större kulturutbud och erkänt universitet. Hon berättade om lärkträdet som de forskar om. Om de kan få lärk att växa så kan man använda det trät istället för impregnerat virke. Miljövänligt. Det trät har större kärna än t.ex. gran. Hennes dotter hade varit modedesigner i USA. Dotterns man hade fått en stroke. Kvinnan bredvid mig hade en fin hibiscus i sin påse. Hon hade rest lätt på sin tur till väninnan. Endast sin tandborste och sitt nattlinne hade hon haft med sig. Hibiscusen var i plast och den hade hon köpt på NK.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0