VAD 17?

Jag ursäktar mig i förväg för de eventuella tår jag må trampa på nu - men vad sjutton är utbrändhet och hur sjutton läker den diagnosen av att gå hemma med sjukpenning.

Utbrändhet är ingen sjukdom utan beror i de vanligaste fallen på andra orsaker så som: Svårigheter att säga nej, Missnöje beträffande arbetsförhållanden, Privata olägenheter, Ovilja att gå till arbetet, Prioriteringsproblem, Noll självkännedom...

Om man söker en läkare för dessa problem så torde man få svaret att de inte är en medicinsk fråga. Men om man beskriver: Sömnlöshet, Ledsamhet, Koncentrationssvårigheter, Magont, Ovilja, Huvudvärk, Kraftlöshet - som är symptom av ovan nämnda orsaker så kan man alltså bli sjukskriven.

Snälla bekräfta inte dessa personers ohälsa utan ge istället dem en spark i arslet, ta tag i problemet, uppmuntra till roliga aktiviteter och möjligen rekommendera samtalsterapi eller annan proffisionell hjälp om personen verkligen inte kan ta sig ur tillståndet själv.


Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra...?

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ja det är ett I-lands problem!!
Jag tror alla med den diagnosen behöver KBV, för att ändra på sitt sätt att tänka, ex säga nej. Jag håller med dig och om jag trampar någon på tårna ber jag också om ursäkt.
Max en vecka sjukskrivning - för att kunna vila upp sig. Men sen går det såbra att jobba igen!

2007-09-10 @ 12:44:08
URL: http://shopalot.blogg.se
Postat av: Johan

Det vore mycket enklare om alla var gruvarbetare: Alla är individuellt utbytbara med varandra. Alla kan exakt samma saker.
"Utbrändheten" dyker alltid upp i "kunskapsarbeten", hos akademiker. Där frodas unika kunskaper, flextid, stort ansvar, höga krav. Det kanske vore en idé med tidlås på datorerna?

2007-09-10 @ 14:21:22
URL: http://stormbringer.blogg.se
Postat av: elin

tack så mkt :D

2007-09-10 @ 14:52:19
URL: http://elinberges.blogg.se
Postat av: Johan

Angående behandlingsformer för påstådd utbrändhet så vill jag tillägga att det ofta finns lägen då man knappt klarar av att komma ur sängen och klä på sig. Än mindre prata med andra människor. Då tror jag inte att en spark i arslet hjälper. Sedan ska man inte kalla sig utbränd när man bara är lite trött och allmänt nere. Men det är en annan sak.

2007-09-10 @ 16:04:25
URL: http://stormbringer.blogg.se
Postat av: Guc

Mycket spekulerande, obefintligt debattunderlag. Det Annika beskriver kan stämma hos en viss andel av de "utbrända", men att påstå att det är så för ALLA är inte riktigt rätt. Så länge det finns människor med "riktig" utbrändhet, även om de är få, så leder det till att det är fel att behandla ALLA med en spark i röven. Med erfarenhet från industrin så kan jag tillägga att arbetsmiljön ofta är dålig eller mycket dålig, och det är sällan cheferna tänker på de anställdas säkerhet och hälsa. Stress, dålig luft och skadliga arbetsställningar är ofta okej, så länge företaget kan spara pengar på det. Jag skulle säga att en del av problemet ligger här. Hur menar du med första meningen i ditt första inlägg, Johan? Jag tolkar det på ett visst sätt, men är osäker på om det är det du menar.
Intressant inlägg, hoppas på fler sådana! ;-)

2007-09-10 @ 16:42:24
URL: http://lenabenpaleinar.blogg.se
Postat av: emelie

Hej! Vad kul att du tittade in hos mig. Bedinge är helt underbart. En dag flyttar jag nog dit igen. Hur kom det sig att du var just där? Många känner ju inte till ett så litet ställe. Såg att du också bor i norrköping. Kul! Vad roar du dig med om dagarna? ha det bra! emelie

2007-09-10 @ 18:04:50
URL: http://emelille.blogg.se
Postat av: Camilla

Anta min utmaning om du vill!

2007-09-10 @ 18:17:51
URL: http://shopalot.blogg.se
Postat av: Erica

Det är vel även så att "kronisk stress" och div andra "sjuk-faktorer" är svårbehandlade och att "vila" från arb.platsen i första hand rekommenderas...förändringar på arb. platsen sker ofta inte direkt efter personals sjukskrivning och då bör vederbörande inte vara närvarande i den icke förändrade arb. situationen? Kroppens organ tar ganska mkt skada av att vara utsatt för ihållande NEGATIV stress...och att bli bra igen kan ta tid. Detta ämne går att diskutera om tills dödagar... Tror ändå inte att man kan stryka "utbrändhet" från tavlan direkt.

2007-09-10 @ 19:35:26
Postat av: Johan

Jag menar att det kanske är mindre risk för utbrändhet om man har ett arbete som innebär samma sak varje dag, inga plötsliga förändringar. Därmed inte sagt att gruvarbetare inte har det tufft. Stor skillnad på att vara fysiskt utmattad och mentalt utmattad, menar jag. Fysiska arbeten är hårda och påfrestande. Men man vet vad som väntar och när det tar slut. Hur många med traditionellt kroppsarbete har fått diagnosen "utbränd"?

2007-09-10 @ 22:33:18
URL: http://stormbringer.blogg.se
Postat av: Guc

Du menade som tur är inte vad jag trodde. Jag har faktiskt inga siffror på din fråga. :-) Tror däremot att man kan bli utbränd fastän man har ett fysiskt tungt arbete. Att kroppen tar stryk kan leda till att man mår psykiskt dåligt. Dessutom kan man råka ut för stress och otrygghet även i sådana yrken. Känns som att vi bara kan spekulera, men att vi inte kommer någonstans utan fakta.

2007-09-10 @ 22:54:02
URL: http://lenabenpaleinar.blogg.se
Postat av: Miah

Oj, det blev verkligen diskussion av detta. Jag har inget bra svar på detta och om utbrändhet är samma sak som att "gå in i väggen" så kan jag absolut inte hålla med dej om allt de du skriver då jag sett detta på mycket nära håll. Men helt klart så stämmer det kanske in på att väldigt många skulle kunna ta sig ut detta genom de alternativ som du radar upp och urbrändheten kan såklart oxå bero på saker som
dålig självkännedom, dåliga arbetsförhållanden och svårt att säga nej. Men samtidigt låter det oxå väldigt hårt att få en spark i ändan för att man ev har haft så dålig självkännedom att man exempelvis jobbat dygnet runt när man egentligen inte klarar av det i längden. För hur vet man hur mycket man klarar av innan man testat? Bara några tankar om det du skriver.

2007-09-11 @ 23:00:44
URL: http://miah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0